lördag 7 mars 2015

Skillnader

Mehraba!

Dagen började med en härlig brakfrukost på ett café. Hela det kvarvarande Comenius gänget var där (bulgarerna och polackerna åkte hem imorse).


Tänkte att jag kunde passa på att berätta om några av de skillnader mellan Turkiet och Sverige som jag uppmärksammat.

~ Trafiken härborta är galen. Övergångsställen saknas i princip och om man ska gå över gatan så behöver man springa. De turkar jag har lärt känna gillar inte säkerhetsbälten så bilens pipande varningssignal ignoreras alltid...

~ Majoriteten av befolkningen i Isparta bor i lägenheter. Villor exsisterar knappt. Om man bor i en villa så är man tydligen jätterik.

~ På TED Isparta college så går man i skolan från 9-17 måndag till fredag. Efter skolan eller på helgen kan man även ta extra kurser. Det är populärt att göra det.

~ Maten är väldigt annorlunda jämfört med den svenska. Jag har kommit i kontakt med många nya smaker, kryddor och maträtter. Till frukost äter man oftast olika former av lagad mat och olika sorters ostar.

~ Första dagen så råkade jag bryta mot en regel som finns här men inte i Sverige. Jag gick in med skorna genom ytterdörren men det skulle man tydligen inte göra. Skorna placeras nämligen utanför dörren i trapphuset.

Det var de skillnader jag kom på just nu. 

Imorgon (inatt) så ska vi flyga hem. Det ska bli tråkigt att lämna det här landet och min snälla värdfamilj. Det har varit en extremt rolig resa med många nya upplevelser!! 

Güle güle!

/Hanna

1 kommentar:

  1. Det bästa är att du alltid är välkommen tillbaka. Turkiet har verkligen varit en positiv upplevelse!

    SvaraRadera